08:12

1403/02/20

مکان نیوز
مکان نیوز

رسانه تخصصی علوم نقشه‌برداری و ژئوماتیک

آشکارسازی اهمیت جایگاه و کاربردهای فناوری‌های فضایی با پردازش و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای

حاصل پرتاب ماهواره‌های سنجش از دور، تهیه تصاویر بی شماری از سطح کره زمین با قدرت تفکیک مکانی، زمانی و طیفی متنوع می‌باشد که این تصاویر ماهواره‌ای در اختیار کاربران متخصص و محققان قرار گرفته تا با پردازش و تحلیل آن‌ها، اهمیت جایگاه و کاربردهای علوم و فناوری‌های فضایی آشکار شود.

مکان نیوز به نقل از سیتنا؛ هادی علی زاده، رئیس هیئت مدیره مهندسان مشاور نوآوران علوم مکانی، در پاسخ به سوال خبرنگار سیتنا پیرامون کاربرد ماهواه‌ها در صنایع مختلف، گفت: امروزه بسیاری از کشورهای جهان با درک اهمیت دستیابی به فناوری‌های فضایی، جهت بهره برداری‌های صلح آمیز از منابع طبیعی و حفظ امنیت ملی، اقداماتی انجام داده‌اند و به موفقیت‌های مهمی نیز دست یافته‌اند.

مکان نیوز

وی، ادامه داد: حاصل پرتاب این ماهواره‌های سنجش از دور، تهیه تصاویر بی شماری از سطح کره زمین با قدرت تفکیک مکانی، زمانی و طیفی متنوع می‌باشد. این تصاویر ماهواره‌ای در اختیار کاربران متخصص و محققان قرار گرفته تا با پردازش و تحلیل آن‌ها، اهمیت جایگاه و کاربردهای علوم و فناوری‌های فضایی آشکار شود.

رئیس هیئت مدیره مهندسان مشاور نوآوران علوم مکانی، اظهار کرد: بهره گیری از تصاویر ماهواره‌ای در صنایع انرژی، مهندسی عمران، دفاعی و امنیتی، محیط زیست، تغییرات اقلیم، برنامه ریزی شهری، کشاورزی و منابع طبیعی، نقشه برداری، حوادث طبیعی، فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی، خدمات شهری، حمل و نقل و گردشگری را می‌توان نام برد.

علی زاده، خاطرنشان کرد: تصاویر ماهواره‌ای ابزاری مقرون به صرفه، دقیق و سریع برای پایش و ارزیابی سریع هر پروژه عمرانی مانند فرودگاه، پل سازی، سد سازی، احداث نیروگاه، شهرک‌های صنعتی، راه سازی و … را فراهم می‌کند، به‌طوریکه این ابزار در زمان مکان‌یابی پروژه‌های عمرانی نیز بسیار کارآمد و ارزشمند است.

وی، در ادامه گفت‌وگو با سیتنا، گفت: فناوری سنجش از دور به انتخاب و توسعه مناطق اکتشاف نفت و گاز و همچنین در زمینه کاهش نشت نفت و اصلاح آن می‌تواند کمک شایانی کند. یکی از کاربردهای اصلی تصاویر ماهواره‌ای در مدیریت اراضی سرزمینی می باشد. به‌طوریکه این تصاویر با قدرت تفکیک مکانی بسیار بالا به عنوان داده پایه برای تهیه نقشه‌های حدنگاری، نقشه‌های توپوگرافی، نقشه موضوعی می‌باشد که به لطف عکسبرداری دوره‌ای توسط ماهواره‌ها همواره می‌توان این اطلاعات را به‌هنگام داشت.

رئیس هیئت مدیره مهندسان مشاور نوآوران علوم مکانی، اظهار کرد: سنجش از دور با بهره گیری از تصاویر ماهواره‌ای قادر به پیش بینی بروز حوادث غیر مترقبه و سیستم‌های هشدار و پایش، آشکارسازی تغییرات و فعالیت‌های مخاطره آمیز زیست محیطی، پیش بینی فصلی و سالانه آب و هوا و بررسی اثر آنها بر کشاورزی، خشکسالی و پیشروی کویرها و بیابان‌ها، برنامه ریزی و مدیریت منابع نظیر معادن، جنگل‌ها، مراتع، شیلات، حوادث مخاطره آمیز، مدیریت آب آشامیدنی، آشکارسازی آلودگی آب، خاک و هوا و جلوگیری از امراض، تهیه انواع نقشه‌های موضوعی و کارتوگرافی در مقیاس‌های گوناگون می‌باشد.

علی زاده، گفت: در حال حاضر نتیجه پردازش و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای جهت ارائه خدمات به کاربران در قالب طراحی و پیاده سازی سامانه‌های مکان‌مند ارائه می‌شود. از سامانه های مکان‌مند حاصل از محصولات سنجش از دوری می‌توان سامانه‌های پایش در پدیده‌های زیست محیطی مانند پایش گرد و غبار، آتش سوزی جنگل‌ها، تخریب اکوسیستم‌های طبیعی، سیل، زلزله و … ، پایش ساخت‌وسازهای غیر مجاز در حاشیه شهر و کنترل حریم شهرها، مدیریت زمین، حدنگاری، امور ملکی و ثبتی و پایش پارامتر‌های فیزیکی و فنولوژیک گیاهان و منابع طبیعی با رویکرد شناسایی سطح زیر کشت اراضی کشاورزی، تخمین عملکرد محصول، استرس‌های آبی، سرمازدگی و گرمازدگی، حوادث قهری و عدم مدیریت صحیح بهره برداری، پایش فرسایش و رسوب، هشدار سیلاب، اثربخشی اقدامات آبخیزداری و … را نام برد.

وی، افزود: در حال حاضر، در سطح دنیا به سیستم های مدیریت و کنترل ماهواره‌ای به عنوان محصولات کاربردی تحلیل تصاویر ماهواره‌ای، توجه ویژه‌ای داشته اند و سیستم‌های کارآمد زیادی طراحی و بهره برداری شده­ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *