18:51

1403/02/09

مکان نیوز
مکان نیوز

رسانه تخصصی علوم نقشه‌برداری و ژئوماتیک

تلاش برای توسعه ایستگاه‌های دائمی GNSS با هدف افزایش تاب‌آوری در برابر زلزله

سازمان نقشه‌برداری تلاش دارد تا با توسعه شبکه‌های دائمی GNSS در اطراف بعضی از گسل‌های فعال تاب‌آوری کشور در برابر رخدادهای لرزه‌ای را ارتقاء دهد.

مکان نیوز به گزارش ایسنا، در حال حاضر با هم‌افزایی دو سامانه «هدی» و «شمیم» و توسعه شبکه‌های استانی از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها گام مهمی در زمینه توسعه شبکه ایستگاه‌های دائمی و سامانه ملی تعیین موقعیت آنی در کشور برداشته شده و پوششی متراکم‌تری در سطح کشور برای کاربردهای علمی و اجرایی ایجاد شده است.

از طرف دیگر و بر مبنای وظایف محوله به سازمان نقشه‌برداری کشور در راستای برنامه ملی کاهش خطر حوادث و سوانح مصوب ۱۴۰۰/۰۹/۲۴ شورای عالی مدیریت بحران کشور نیاز به تراکم شبکه‌های دائمی GNSS در اطراف بعضی از گسل‌های فعال که دارای نرخ استرین کم و همچنین دارای زمینلرزه‌های تاریخی و دستگاهی بزرگ هستند و پارینه لرزه‌شناسی روی آنها انجام شده باشد نیز احساس می‌شود تا اینکه با بهره‌گیری از این سیستم به عنوان یکی از پیش‌نشانگرهای کوتاه‌مدت و سیستم هشدار زلزله احتمالا بتوان در جهت جلوگیری از خسارات جانی و مالی بهره برد.

لذا با توجه به دو زیرساخت مهم ایجاد شده توسط سازمان نقشه‌برداری کشور که شامل مشخص بودن نرخ تغییر شکل و مدل حرکت فلات ایران و نرخ لغزش گسل‌های اصلی و متراکم‌سازی شبکه GNSS در کشور است و با وجود نرم‌افزارهای مدیریت و کنترل ارسال تصحیحات ایستگاه‌های دائمی پیاده‌سازی الگوریتم محاسبه سری زمانی TEC مبتنی بر هوش مصنوعی و در محدوده Realtime می‌توان گام مهمی در زمینه یکی از پیش‌نشانگرهای کوتاه مدت برای زمین‌لرزه‌های با بزرگای بیشتر از ۵.۵ ریشتر-سونامی و آتشفشان برداشت.

به نقل از روابط عمومی سازمان نقشه‌برداری کشور، با پیشرفت فناوری و شناخت از زلزله، امید به صدور هشدارهای پیش از وقوع زلزله که نجات‌دهنده جان بسیاری از افراد خواهد بود، ممکن است روزی به واقعیت تبدیل شود. در حال حاضر، آمادگی و تاب‌آوری بهترین دفاع در برابر این بلای طبیعی تاکنون غیر قابل پیش‌بینی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *