00:25

1403/02/13

مکان نیوز
مکان نیوز

رسانه تخصصی علوم نقشه‌برداری و ژئوماتیک

راهنمای خرید پهپاد نقشه برداری

پهپاد فتوگرامتری، نام اصلی پهپاد‌های نقشه برداری است که کاربردهای بسیاری دارد. با استفاده از پهپاد فتوگرامتری عکاسی معابر شهری و روستایی با منظور تکمیل نقشه‌های شهرداری انجام می‌شود.

مکان نیوز همچنین این دستگاه برای تهیه نقشه های توپوگرافی که شامل مناطق غیر شهری مانند دشت، تپه، کوهستان و رشته کوه هستند نیز کاربرد دارد. علاوه‌بر این، دانشجویان معماری یا افرادی که در صنعت ساخت و ساز مشغول‌اند، برای دستیابی به دید بهتر از زمین و نقشه کشی از این پهپاد‌ها استفاده می‌کنند. اگر شما نیز قصد خرید یک پهپاد برای نقشه کشی را دارید اما مدل‌های متنوع باعث سردرگمی شما شده‌اند، ادامه این مطلب را از دست ندهید. در این مقاله قصد داریم فاکتورهایی مهم و کلیدی را بررسی کنیم و یک راهنمای خرید پهپاد نقشه برداری کامل در اختیارتان قرار دهیم.

مکان نیوز

عملکرد در زمان پرواز؛ اولین فاکتور مهم برای خرید پهپاد نقشه برداری

اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که برای خرید پهپاد نقشه‌برداری اهمیت دارد، عملکرد و امنیت در زمان پرواز است. تصور کنید به‌تازگی پهپاد مخصوص نقشه برداری را تهیه کرده‌اید و قصد استفاده از آن را دارید. در منطقه‌ای شهری یا غیر شهری پهپاد را از روی زمین بلند می‌کنید، اما پهپاد به صورت ناگهانی سقوط می‌کند. همچنین ممکن است در زمان پرواز به درخت‌ها یا موانع برخورد کند که اصلا خوشایند نیست. به همین خاطر توصیه می‌شود حتما قبل از خرید پهپاد نقشه برداری، عملکرد پرواز آن را بررسی کنید.

به این ترتیب می‌توانید یک کوادکوپتر یا پهپاد حرفه‌ای مخصوص نقشه برداری بخرید و به‌راحتی تصویر برداری‌های خود از مناطق شهری یا غیر مسکونی را انجام دهید. ناگفته نماند اگر محدودیت بودجه دارید، باید با دقت بیشتری عملکرد پهپاد نقشه برداری را بررسی کنید؛ زیرا عملکرد دستگاه تاثیر بسیاری روی قیمت کواد کوپتر و پهپاد دارد.

کیفیت دوربین پهپاد نقشه برداری را بررسی کنید

کیفیت دوربین پهپاد نقشه برداری را بررسی کنید

کیفیت دوربین در نقشه برداری با پهپاد از عکاسی و فیلم‌برداری مجالس عروسی نیز اهمیت بیشتری دارد. پهپاد مخصوص فتوگرامتری باید کیفیت دوربین بسیار بالایی داشته باشد تا کوچک‌ترین جزییات روی زمین قابل مشاهده باشند. اگر پهپاد مخصوص نقشه برداری کیفیت کافی را ارائه ندهد، ممکن است معابر یا برخی از کوچه‌های شهری ثبت نشوند و نقشه کاغذی دقیقا مانند معابر شهری نباشد.

برای خرید خرید پهپاد نقشه برداری، پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به کوادکوپتر dji و سایر محصولات این برند داشته باشید. برند dji یکی از بهترین تولید کننده‌های پهپاد در سطح جهانی است که محصولات آن در کشورهای بسیاری وجود دارند. برند dji‌ به‌عنوان یکی از بهترین شرکت‌های فروش پهپاد نقشه برداری شناخته می‌شود و محصولاتی که عرضه می‌کند همواره با نوآوری و تکنولوژی جدید هستند.

برخورداری از GPS قدرتمند؛ الزام خرید پهپاد نقشه برداری

در پاسخ به سوال « مهم‌ترین ویژگی پهپاد نقشه برداری چیست» باید گفت GPS و میزان دقت مکان‌یابی، مهم‌ترین ویژگی یک پهپاد نقشه برداری است. در زمان نقشه برداری، پهپاد باید تا ارتفاع مناسبی بالا برود و پس از آن با فرمان‌هایی که از کنترل دریافت می‌کند، عکاسی یا نقشه برداری را انجام دهد. اگر GPS ضعیف باشد یا منطقه را به خوبی روی نقشه نشان ندهد، پروژه عکس‌برداری شما مختل خواهد شد.

از همین رو GPS تک فرکانس یا مولتی فرکانس، با دو فناوری PPK و RTK مختصات تصویر را با دقت بالا تعیین می‌کند. ناگفته نماند اگر پهپاد به‌دلیل تمام شدن شارژ باتری یا خروج از محدوده برد سقوط کند، شما باید با کمک GPS مختصات پهپاد را شناسایی کنید. حتما توجه داشته باشید که پهپاد دوربین دار مخصوص نقشه‌برداری، از GPS قدرتمند برخوردار باشد.

سیستم ارسال تصویر؛ یکی از عوامل اثر گذار روی قیمت پهپاد نقشه برداری

سیستم ارسال تصویر از دو قطعه بلوتوثی تشکیل شده که یکی داخل پهپاد و دیگری داخل کنترلر قرار دارد. به‌لطف این دو قطعه، یک ارتباط برای ارسال تصاویر بین دوربین پهپاد نقشه برداری و صفحه نمایش کنترلر تشکیل می‌شود. هرچه سیستم ارسال تصویر پایدار‌تر باشد، تاخیر نیز کمتر می‌شود.

پهپاد‌های مخصوص نقشه‌برداری معمولا تاخیر 60 میلی ثانیه‌ای دارند و به‌نوعی تصویر دوربین در لحظه منتقل می‌شود. اما پهپادهای معمولی تاخیر بیشتری دارند و ممکن است تا 2 ثانیه نیز برسند. در زمان خرید پهپاد نقشه برداری، باید حتما اطلاعات سیستم انتقال تصویر و قدرت آن را بررسی کنید تا در فرایند نقشه برداری دچار مشکل نشوید.

سنسورهای برخورد با مانع؛ محافظ پهپاد شما در زمان تصویر برداری

سنسورهای برخورد با مانع؛ محافظ پهپاد شما در زمان تصویر برداری

سنسورهای برخورد با مانع را در چهار، پنج یا شش جهت پهپاد قرار می‌دهند تا موانع در کلیه جهت‌ها شناسایی شوند. برای مثال اگر پهپاد به سمت درخت در حال حرکت باشد، سنسورهای برخورد با مانع مسیر ایرپاد را به جهت بدون مانع تغییر می‌دهند.

زمانی که نقشه برداری در محیط‌های کوهستانی را انجام می‌دهید، خطرات بسیاری در انتظار پهپاد نقشه برداری است که احتمال دارد به پهپاد آسیب وارد شود. سنسورهای برخورد با مانع به شما کمک می‌کنند تا از پهپاد خود محافظت بهتری به عمل آورید و مانع برخورد آن با درخت‌ها یا موانع شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *