04:18

1403/02/12

مکان نیوز
مکان نیوز

رسانه تخصصی علوم نقشه‌برداری و ژئوماتیک

زنجان در پیاده‌سازی و بهره‌برداری از زیرساخت داده مکانی پیشرو است

رئیس گروه نقشه و اطلاعات مکانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: این استان در پیاده‌سازی و بهره‌برداری از زیرساخت داده مکانی (SDI) در سطح کشور پیشرو است.

مکان نیوز – بهمن جمالی  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امروز در اختیار داشتن داده‌ها و اطلاعات درست، به هنگام و ساختاریافته، از ابزارهای اصلی تصمیم‌گیری و مدیریت محسوب می‌شود.

مکان نیوز

وی ادامه داد: داده‌های مکانی به‌عنوان رکن اصلی سند آمایش سرزمین، امکان تعادل بخشی بین فعالیت‌های انسانی و منابع محیط زیستی را فراهم می‌ کنند.

رئیس گروه نقشه و اطلاعات مکانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گفت: زیرساخت داده مکانی (SDI) مجموعه‌ای متشکل از استانداردها، سیاست‌ها، شبکه‌های دسترسی، داده‌ها و سازمان‌ها و نیروی انسانی است که امکان دسترسی به داده مکانی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن فراهم می‌کند.

جمالی اضافه کرد: استان زنجان از سال گذشته نسبت به بهره‌برداری از این زیرساخت اقدام کرده است و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان به‌عنوان راهبر SDI به‌طور مستمر در حال پیگیری تکمیل داده‌های مکانی دستگاه‌های اجرایی استان است.

مکان نیوز

جمالی گفت: هر دستگاه اجرایی با توجه به مأموریت‌ها و تکالیف محوله، تولید و به هنگام رسانی بخشی از داده‌های مکانی را برعهده دارد و بر اساس تکالیف قانونی کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلف به همکاری لازم برای تکمیل و به هنگام رسانی مستمر داده‌ها هستند.

وی افزود: در حال حاضر ۲۴ دستگاه اجرایی استان به صورت برخط به ژئوپورتال SDI استان متصل،‌ و ۱۴۰ وب سرویس با بیش از ۶۰۰ هزار رکورد اطلاعاتی در این سامانه به اشتراک گذاشته شده است.

رئیس گروه نقشه و اطلاعات مکانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: هزینه تولید و به هنگام‌رسانی داده‌های مکانی به علت تخصصی بودن موضوع، قابل‌توجه است و با توجه به اینکه بخش زیادی از داده‌ها توسط دستگاه‌های اجرایی و با استفاده از منابع عمومی دولت تولید و به هنگام می‌شود، بنابراین جلوگیری از دوباره‌کاری و موازی‌کاری در تهیه این داده‌ها با بهره‌گیری از زیرساخت داده مکانی، یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر و یک الزام قانونی است.

.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *