14:06

1403/02/09

مکان نیوز
مکان نیوز

رسانه تخصصی علوم نقشه‌برداری و ژئوماتیک

علت انحراف عجیب کهکشان راه شیری چیست؟

نقشه‌برداری اخیر از کهکشان راه شیری نشان داد که این کهکشان دارای پیچ و تابی است که نحوه وقوع آن نامشخص است. تئوری حیرت‌انگیز اخیر ادعا می‌کند کهکشان راه شیری توسط توده‌های نامرئی غول‌پیکری منحرف می‌شود که تلسکوپ‌ها قادر به دیدن آن نیستند.

مکان نیوز به گزارش بگناپرس و به نقل از سان، یک تئوری مدعی است که پیچ و تابی که در کهکشان راه شیری کشف شده، ممکن است توسط یک توده بزرگ از ماده تاریک ایجاد شده باشد. این کشف و نظریه می‌تواند اطلاعات جدیدی در مورد تکامل کهکشان راه شیری و چگونگی تغییر آن در طول زمان ارائه دهد.

کهکشان راه شیری

مطالعه اخیر بر این باور است که هاله‌ای کج‌شده و ناهمتراز از ماده تاریک در کهکشان راه شیری در مقایسه با اندازه‌گیری‌های گذشته، باعث می‌شود که اندازه کهکشان تغییر کند. ماده تاریک برای ما نامرئی است اما ممکن است دلیل تغییراتی باشد که در اندازه‌گیری‌ها مشاهده شده است.

این مطالعه ۱۴ سپتامبر در نیچر منتشر و توسط اخترفیزیکدان جیوون جسی هان از مرکز اخترفیزیک هاروارد و اسمیتسونیان (CfA) رهبری شده است. پیچ و تاب و شراره مشاهده شده در کهکشان با کمک تلسکوپ فضایی گایا کشف شد و محققان در حال نقشه‌برداری از موقعیت و سرعت ستارگان در کهکشان راه شیری با دقت بالا بودند.

هان در این مطالعه گفت: «ما نشان می‌دهیم که هاله‌ای از ماده تاریک، می‌تواند باعث ایجاد پیچ و تاب و شراره مشاهده شده در قرص کهکشانی در همان دامنه و جهت داده‌ها شود.» این نتایج، در ترکیب با داده‌های موجود در هاله‌ ستاره‌ای، شواهد قانع‌کننده‌ای ارائه می‌کند که کهکشان ما در هاله‌ای کج‌ و منحرف‌ شده از ماده تاریک قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *