18:04

1403/02/10

مکان نیوز
مکان نیوز

رسانه تخصصی علوم نقشه‌برداری و ژئوماتیک

نقشه‌­برداری و عکاسی از غارهای علی‌­خورنده و گاوخور تفرش در استان مرکزی

در فاز نخست پروژۀ باستان­‌شناسی تعیین عرصه و پیشنهاد حریم غارهای گاوخور و علی‌خورنده تفرش در استان مرکزی، این غارها به همت غارنوردان باشگاه غارنوردی اوج اراک نقشه­‌برداری شد.

مکان نیوز به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، این هیئت به سرپرستی حبیبه نوروزی با همکاری سعید فتحعلی و قاسم عیسی‌آبادی در نیمۀ اول مهرماه ۱۴۰۲ با حضور در این غارها اقدام به نقشه برداری کردند.

مکان نیوز

در جریان این پروژه غارنوردان با عبور از معابر تنگ و باریک و صعود و فرود از قسمت­‌های مختلف غار به برداشت اطلاعات‌ پرداختند که این مهم با حمایت و پشتیبانی تیم فنی، حمصی و طاعتی صورت گرفت.

همچنین در راستای اهداف پروژه، حسین موسی‌رضا به‌ تهیۀ عکس از فضای غار و تخریب­‌های صورت‌ ­گرفته توسط افراد ناآگاه پرداخت.

نقشه‌­برداری در این پروژه از آن جهت حائز اهمیت است که با تلفیق آن با غارشناسی و مشخص کردن اسپلوتم‌های (غارنهشته) خاص هر غار و تعیین محل زندگی جانوران غارزی، اهمیت حفاظت از این غارها را به خوبی نمایان می کند و در کنار شواهد باستان­ شناختی، در راستای درک بهتر این غار به پژوهشگران کمک می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *