17:21

1403/02/08

مکان نیوز
مکان نیوز

رسانه تخصصی علوم نقشه‌برداری و ژئوماتیک

چگونه نقشه یوتی‌ام تهیه کنیم؟

نقشه یوتی‌ام از کاربردی‌ترین ملزمان در ارگان‌های شهرداری می‌باشد. در یک نقشه یو‌تی‌ام شما می‌توانید به مختصات موقعیت قرارگیری ملک، متراژ دقیق نقاط مهم ملک و ابعاد و اندازه آن دست یابید.

مکان نیوز به نقل از شمانیوز؛ شاید بارها کلمه یوتی‌ام را در ادارات ثبت اسناد، ادارات مربوط به امور ملکی، شهرداری و… شنیده باشید، اما در این موضوع اطلاعی نداشته باشید. نقشه یوتی‌ام یکی از واجب‌ترین و مهم‌ترین مدارکی است که ارگان‌های نام برده شده در بالا در سیستم خود به آن نیاز دارند. به عبارتی باید گفت برای ثبت مختصات ملک مورد نظر خود، شما حتماً به تهیه این نقشه نیاز پیدا می‌کنید. به همین دلیل قصد داریم تا در این مقاله به معرفی کامل نقشه یوتی‌ام و چگونگی تهیه آن از مجموعه‌های معتبر بپردازیم. در ادامه همراه ما باشید تا بطور کلی با نقشه یوتی‌ام آشنا گردیم.

همه چیز در مورد نقشه utm

همانطور که گفته شد نقشه یوتی‌ام از کاربردی‌ترین ملزمان در ارگان‌های شهرداری می‌باشد. در یک نقشه یو‌تی‌ام شما می‌توانید به مختصات موقعیت قرارگیری ملک، متراژ دقیق نقاط مهم ملک و ابعاد و اندازه آن دست یابید. پس برای به دست آوردن موقعیت قرارگیری یک ملک در زمین از نقشه یوتی‌ام کمک می‌گیرند. تهیه این نقشه بر پایه مختصات نقشه‌برداری UTM می‌باشد. به همین دلیل برای تهیه نقشه utm از سیستم مکان‌یابی کمک می‌گیرند. با استفاده از سیستم جی‌پی‌اس می‌توان نقشه شکستگی‌های ملک، نقاط قرارگیری درخت‌ها، محدوده اعیان، مرز ملک با ملک همسایه، مساحت وضع موجود، نقاط مهم زمین و… را مشخص کرد.

پس می‌توان گفت نقشه یوتی‌ام یک نقشه دقیق برای مشخص کردن موقعیت مکانی یک ملک می‌باشد. بطور کلی باید گفت تهیه نقشه یوتی‌ام برای افرادی که دارای ملک قولنامه‌ای هستند یا نیازمند دریافت سند تک برگی می‌باشند، مورد نیاز است. در ادامه مقاله حتماً به کاربردهای نقشه یوتی‌ام و چگونگی تهیه آن اشاره خواهیم کرد. ترسیم نقشه یو‌تی‌ام توسط برنامه اتوکد می‌باشد. برای تهیه این نقشه به تجهیزاتی چون جی‌پی‌اس، دوربین نقشه‌برداری و برنامه اتوکد نیاز است.

چه کسانی صلاحیت تهیه نقشه یوتی‌ام را دارند؟

قطعاً تهیه این نقشه کاربردی و مهم باید توسط یک فرد متخصص و ماهر در این زمینه صورت بگیرد. بنابراین با توجه به این گفته چه کسی یا کسانی صلاحیت تهیه این نقشه را دارند؟ تهیه نقشه utm باید توسط کسی صورت بگیرد که از اطلاعات نقشه‌برداری آگاه باشد. پس بطور کلی می‌توان گفت افرادی که صلاحیت نقشه‌برداری یو‌تی‌ام را دارند شامل کارشناسان رسمی دادگستری رشته امور ثبتی‌، مهندسان نقشه‌بردار دارای تاییدیه سازمان نظام مهندسی، کارشناسان رسمی دادگستری رشته نقشه‌برداری، مهندسان نقشه‌بردار دارای تایید نظام کاردانی می‌باشند.

تهیه نقشه utm

تهیه نقشه یو‌تی‌ام می‌تواند به روش‌های متعدد صورت بگیرد که در ادامه با هر کدام از آن‌ها آشنا می‌شویم:

تهیه نقشه یوتی‌ام با استفاده از دوربین نقشه‌برداری: در این روش نیاز به استفاده از سیستم جی‌پی‌اس ندارید. چرا که دوربین‌های مورد استفاده در این روش از نوع دوربین‌های توتال استیشن می‌باشد. بنابراین با استفاده از نرم‌افزارهای مورد نیاز و استفاده از دوربین توتال استیشن، می‌توان مختصات این نقشه را به صورت یک دو هزارم تنظیم کرد.

تهیه نقشه utm با استفاده از جی‌پی‌اس: در این روش از دستگاه‌های جی‌پی‌اس چند فرکانسه یا دو فرکانسه استفاده می‌نمایند. با استفاده از جی‌پی‌اس می‌توان به موقعیت و وضعیت ملک مورد نظر دست یافت. به عبارتی با استفاده از این سیستم می‌توانیم اطلاعاتی چون مختصات و ابعاد ملک را به دست آوریم. در این روش در ابتدا چهار نقطه ملک اندازه‌گیری می‌شود، سپس می‌توان موقعیت ملک را روی نقشه جاگذاری کرد.

تهیه نقشه با سیستم جی‌پی‌اس و دوربین نقشه‌برداری: یکی دیگر از روش‌های تهیه نقشه utm که در اکثر موارد مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده همزمان از دوربین نقشه‌برداری و سیستم جی‌پی‌اس می‌باشد. این روش بیشتر برای زمین یا ملک‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که دارای شکستگی‌های زیادی است. چرا که این روش از دقت بالایی برخوردار می‌باشد. از کاربرد این نوع نقشه‌برداری می‌توانیم به تهیه نقشه utm زمین‌های جنگلی اشاره کنیم. با اینکه این نوع نقشه‌برداری از دقت بالای برخوردار می‌باشد، اما تیم کارشناسان حرفه‌ای و دانش آن‌ها برای تهیه این نقشه مورد اهمیت می‌باشد و بهتر است برای تهیه این نقشه از یک تیم حرفه‌ای کمک بگیرید، تا نقشه تهیه شده شما دارای کمترین خطا باشد.

نقشه یو تی ام

مراحل تهیه نقشه یو تی‌ ام

طراحی نقشه یو‌تی‌ام شامل ۷ مرحله است. در مرحله اول کارشناس نقشه‌بردار به بررسی مدارک و احراز هویت ملک می‌پردازد. مدارکی که مورد بررسی قرار می‌گیرد شامل سند ملک، کارت ملی و شناسنامه مالک، قولنامه در صورت وجود و نقشه‌های تفکیکی سند است. در مرحله دوم نقشه‌بردار به همراه فردی که به کمک او می‌آید، به ملک معرفی شده همراه تجهیزات خود مراجعه می‌کند تا برداشت خود را شروع کند. این برداشت‌ها شامل برداشت محدوده حدود ۱۰۰ متری ملک مورد نظر، تعیین گوشه‌های ملک، خواندن ملک به صورت utm، موقعیت ملک، کد ارتفاعی خیابان، میزان پیشروی همسایه‌ها و شیب درصد خیابان است.

در مرحله بعد پس از برداشت، ارقام را به نرم‌افزار اتوکد انتقال می‌دهند تا طراحی تفضیلی و همچنین نقشه هوایی جانمایی شود، که با استفاده از آن متوجه شوند خیابانی که ملک در آنجا قرار دارد چند متری است و به چه مقدار می‌توان بر روی آن اصلاحات را انجام داد. در مرحله چهارم به این مورد پرداخته می‌شود که ملک با سند انطباق دارد یا خیر؟ اگر انطباق داشت در مرحله بعد باید مشخص گردد که در آینده به چه مقدار ملک در خیابان مورد اجرا قرار می‌گیرد و چه اصلاحاتی صورت می‌گیرد.

در مرحله پنجم ابعاد به دست آمده از طراحی نقشه با ابعاد سند به صورت جداگانه نوشته می‌شود و روی نقشه‌های جدا جانمایی می‌شود. در مرحله ششم نقشه‌بردار اطلاعات به دست آورده را به مالک می‌سپارد تا آن‌ها را به شهرداری ببرد و مورد بررسی قرار دهد. در نهایت پس از دستور تهیه نقشه توسط شهرداری، در انتها مالک به نظام مهندسی مراجعه می‌کند و پس از انتخاب ناظر، فرم طراحی اولیه را به او می‌سپارد و پس از تایید ناظر به مرحله ساخت و نظارت می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *